KÖP- & LEVERANSVILLKOR

carizma.se drivs och ägs av Zippy Second AB, Rådhusesplanaden 7 D 903 28 Umeå, Sverige.

 

BESTÄLLNINGSBEKRÄFTELSE

När du har beställt en produkt från oss får du en bekräftelse via mejl på att vi har tagit emot din beställning. Din beställning blir juridiskt bindande först när vi har bekräftat din order via mejlet "Din order – carizma.se". carizma.se har möjlighet att annullera din order på grund av tekniska problem, leveransfel eller liknande skäl.

 

BESTÄLLNINGAR

Minimibeloppet för ett köp på carizma.se är 199 SEK. carizma.se är öppet dygnet runt. Det kan dock inträffa att vi tillfälligt stänger butiken för underhåll. Du kan enbart handla produkter när butiken är öppen och tillgänglig online. Du måste vara minst 18 år för att handla på carizma.se. Om du ännu inte fyllt 18 år behöver du be förälder/målsman om hjälp med beställning. Du väljer de produkter som du vill köpa och lägger dem i "varukorgen". Du kan ändra innehåll i varukorgen ända fram till beställningstillfället och du kan under tiden när som helst kontrollera innehållet i korgen samt vad produkterna kostar. Eventuella extra kostnader som exempelvis frakt och ev. tillkommande avgifter räknas inte ut förrän precis innan du ska betala. När du är klar att slutföra din beställning klickar du på ”Varukorg", därefter på "Till kassan" och där fyller du i namn, adress, mejladress, telefonnummer, betalningsmetod och väljer leveranssätt. Innehållet i varukorgen kan ändras fram tills du bekräftar ditt köp genom att trycka på "Gå till säker betalning". Därefter går din beställning vidare till carizma.se och kan inte längre ändras. Du är skyldig att lämna korrekt adress för leverans av produkterna. Om den adress som du har lämnat inte kan bekräftas förbehåller carizma.se sig rätten att hålla inne leveransen och annullera beställningen.

  • ANNULLERA BESTÄLLNINGAR
    carizma.se kan annullera en beställning om det inte är möjligt att leverera den beställda produkten. Du kommer att meddelas om en sådan situation skulle uppstå samt att eventuell betalning eller reservation av betalningsmedel returneras/annulleras.

 

BETALNING

Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK), inklusive moms. När annat leveransland än Sverige väljs i samband med betalning ändras pris till Euro (€). Pris som gäller är det som finns angivet på hemsidan vid tidpunkten för beställningen. För köp inom Sverige erbjuder vi Klarna eller Betalkort.

  • BETALNING MED KLARNA
    Vi använder oss av Klarnas betallösning, med den kan du snabbt, enkelt och säkert betala med faktura, delbetalning, kort ( Visa/Mastercard) eller direktbetalning. Läs mer om Klarnas fullständiga villkor här När du betalar via Klarna anger du personnummer (alternativt organisationsnummer) samt folkbokförd adress i samband med betalning. Klarna gör en säker kreditkontroll online. Din faktura skickas med e-post i samband med att ordern har hanterats av oss. Om fakturan inte betalas i tid får du en påminnelse från Klarna samt en påminnelseavgift om 50 kr samt debiterad dröjsmålsränta om 24% per år + gällande referensränta. Vår fysiska butik BLANK Umeå är en kontantfri butik där vi erbjuder betalning via kort och Swish i butiken.

 

LEVERANS

Lagervaror skickas normalt från oss inom 1-3 arbetsdagar om inte annat angivits. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan lagervaror i vissa fall ha en längre leveranstid. Glöm inte att fylla i ditt mobilnummer i samband med betalning så att fraktbolaget kan skicka avisering om din leverans när ditt paket anlänt till ditt utlämningsställe. Om avisering dröjer kan du med hjälp av ditt kollinummer hämta ut paketet med kollinumret och legitimation.
Beställningsvaror är varor som har särskilda leveransvillkor. De leveranstider som anges för beställningsvaror är ungefärliga. Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager.

 

LEVERANSALTERNATIV OCH LEVERANSKOSTNADER

  • UPPHÄMTNING I FYSISK BUTIK
    Kostnadsfritt & miljösmart – upphämtning i vår fysiska butik i Umeå city, Rådhusesplanaden 17 C. Vi kontaktar dig via mail när din order finns redo för upphämtning. Upphämtning sker under ordinarie öppettider och inom 14 dagar från köp.
  • TILL UTLÄMNINGSSTÄLLE
    Leverans sker till ett ombud nära dig.
  • AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK
    Om paket returneras till oss på grund av att beställaren inte löst ut paket från utlämningsställe, inte varit anträffbar på angivet telefonnummer för avisering, vägrat ta emot leveransen eller uppgivit felaktiga uppgifter debiteras en avgift. Avgiften debiteras för att täcka frakt, emballage samt hanteringskostnader. ( Avgift för varierar – beroende på land och storlek på paketet. För små- och medelstora paket gäller följande avgift för retur: Sverige: 300 SEK, Europa: 40 € ). Om mottagaren inte finns på plats vid leveranstillfället och vill ha ordern skickad på nytt tillkommer avgift för nytt leveransförsök. När upphämtning hos oss valts som leveransalternativ ska beställningen hämtas inom 14 dagar. Efter 14 dagar betraktas returrätten som förbrukad och vi förbehåller oss rätten att debitera en avgift om 300 kr. Avgifter dras av från den ordersumma som ska återbetalas när returen ankommit till butiken.

 

RETURER

Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Returrätten omfattas inte av: Beställningsvaror och andra kundorderspecifika beställningar, varor/kläder där där tags/etiketter är borttagna, presentkort, konst/posters, magasin/böcker eller hälso- & hygienartiklar där förpackning eller plombering brutits. Produkterna måste returneras i samma skick som de levererades tillsammans med originalemballage och tillhörande etiketter. När du skickar tillbaka produkterna ska du se till att de är ordentligt förpackade. Du bär personligen ansvaret för paketet/produkterna tills vi får det/dem. Spara kvittens från transportören och eventuella spårningsnummer. Du måste själv betala fraktkostnaderna för retur om du ångrar köpet. Returen måste skickas med en returfraktsedel utfärdad av oss. Returer hanteras normalt inom 1-2 veckor och returkostnaden debiteras i samband med återbetalning. ( Avgift för returer varierar – beroende storlek på paketet. För små- och medelstora paket gäller följande avgift för retur: 100 SEK

 

INSTRUKTION FÖR RETURER

  • Kontrollera först att din retur uppfyller våra returvillkor.
  • Kontakta order@nothernlifestyle.se och be om en returfraktsedel (uppge ordernummer).
  • Fyll i returformuläret som finns med i ordern eller ladda ner och skriv ut det här.
  • Packa de produkter som du önskar returnera varsamt.
  • Skriv ut returfraktsedel som du fäster på paketet och lämna in hos ditt närmsta DHL-ombud

Vi ansvarar inte för eventuella transportskador vid returförsändelse. Se därför till att din retur är väl förpackad.
Du bär personligen ansvaret för paketet/produkterna tills dess att returen emottagit av oss. Spara kvittens från transportören och eventuella spårningsnummer.

 

REKLAMATIONER

Du har rätt att reklamera en produkt om den berörs av tillverkningsfel. Kontakta oss inom 14 dagar på order@nothernlifestyle.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan. Vi granskar alla reklamationsärenden individuellt och återkommer till dig med besked. Vid godkända reklamationsärenden står vi för tillkommande fraktkostnader i samband med din retur. Vi ser i första hand till att laga eller byta ut varan. Är detta inte möjligt gör vi en återbetalning.

 

TRANSPORTSKADOR

Kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna noteras hos ombudet och/eller av kuriren. Om du skulle upptäcka dolda fel eller transportskador efter att du öppnat förpackningen, vänligen kontakta oss omgående på order@carizma.se. Bifoga tydliga bilder på defekt vara och/eller emballage. För att transportskadan ska kunna reklameras till fraktbolaget måste vi göra en anmälan inom 1-3 dagar från det datum du har emottagit transporten, din anmäl behöver därför inkomma till oss inom denna tid.

 

ÖVRIGT

I vår integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter och tar hänsyn till dataskyddsförordningen GDPR.
Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Om du är under 18 år så behöver du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Vi strävar efter att återge färger och texturer på vår hemsida så väl som möjligt. Hur färger återges beror bland annat på enhet, bildskärmens inställningar och andra faktorer. Detta gemensamt medför att det kan förekomma en viss skillnad mellan hur en produkt avspeglas på bild och i verkligheten. Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter på vår hemsida. Vi reserverar oss för eventuella fel i bland annat produktinformation, pris, frakt och lagersaldo. Även efter genomfört köp och skickad orderbekräftelse förbehåller vi oss rätten att korrigera uppgifter vid eventuella fel.

Carizma
Rådhusesplanaden 7d
903 28 Umeå
info@carizma.se